Czas, gdy naszą postacią na ekranie komputera sterowaliśmy padem odchodzi w zapomnienie.
Łukasz Sychowicz
Prowadzący program „Raport Technologiczny” w TVN Turbo
W którą stronę rozwija się obecnie rynek nowoczesnej rozrywki dla dorosłych?
Ja cały czas czekam na deskolotkę, jaką Marty McFly latał w drugiej części „Powrotu do przyszłości”, ale tak naprawdę przyszłość rozrywki, i nie tylko rozrywki, to wirtualna rzeczywistość. Bez dwóch zdań.
Czy ten wirtualny świat może niedługo zastąpić nam życie rzeczywiste?
Jak najbardziej. To oczywiście będzie zależało od danego użytkownika i tego, jak głęboko będzie chciał w ten wirtualny świat wejść, ale chętni będą mogli przenieść się tam prawie na stałe. Niedawno Mark Zuckerberg podczas konferencji F8 zapowiedział, że jego planem jest umieszczenie wszystkich użytkowników w świecie wirtualnej rzeczywistości. Portal Facebook już udostępnił platformę Spaces, dzięki której możemy przenieść się np. na super plażę lub do domu znajomego by z nim wirtualnie porozmawiać. Oczywiście, to wszystko przy użyciu technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Ocena czy to jest słuszny kierunek dla ludzkości to już jednak oddzielna dyskusja.
Jakie akcesoria i rodzaj rozrywki polecałbyś do zabawy dla całej rodziny tak, aby jednocześnie mogły bawić się i dzieci i dorośli?
Jeśli chodzi o spędzanie czasu z rodziną, to mimo wszystko polecałbym używać jak najmniej technologii. Ewentualnie, jeśli pójdziemy z synem na boisko, to możemy użyć aplikacji, żeby zmierzyć prędkość, z jaką leci kopnięta przez niego piłka. Jeśli chodzi o rodzinną rozrywkę z wykorzystaniem technologii, to możemy skorzystać choćby z przejażdżki e-hulajnogą, choć to zabawa kosztowna w przeciwieństwie do np. tradycyjnego roweru. Musimy mieć świadomość i przygotować się, że nasze dzieci będą żyły w czasach, gdy tej technologii i gadżetów będzie jeszcze więcej. I bardzo dobrze, bo wiele z nich jest pożytecznych i wartościowych, ale warto żeby dzieci pamiętały, że istnieje też rozrywka w świecie rzeczywistym.
Czy te gadżety, VR będą służyły tylko do rozrywki czy również będą pełnić funkcję narzędzi do szkoleń np. jako symulatory?
W ostatnim sezonie serialu „House of Cards“ jeden z bohaterów walczy ze stresem powojennym wykorzystując okulary VR, poprzez ponowne odtwarzanie i przeżywanie sytuacji, które ten stres spowodowały. Według psychologów, wirtualna rzeczywistość może wywierać ogromny wpływ na naszą psychikę. Świat wirtualny wpływa na świat rzeczywisty – można więc np. prowadzić badania nad zmianami osobowości poprzez umieszczanie rzeczywistej osoby w ciele innej, wirtualnej osoby.
Jakie nowości wprowadzą na rynek kolejne serie konsol do gier?
Zmian będzie bardzo wiele, bo potencjał nadal jest ogromny. W dużym skrócie, użytkownicy będą coraz bardziej „wchodzili“ w grę, w wirtualny świat. Teraz gracz steruje żołnierzem poprzez pada, a niedługo – dzięki okularom VR, matom VR, czujnikom na dłonie, czy aplikacjom mobilnym – będzie się po prostu tym żołnierzem stawał. To już nie będzie siedzenie na kanapie, a rzeczywiste bieganie, skakanie, celowanie i strzelanie. Jak w prawdziwym świecie – z jedną różnicą: wciąż liczba żyć pozostanie nieskończona.